Tuesday, December 20, 2011

ALLAH MAHA BESAR

Firman Allah swt:

Maksudnya: "Hai orang-orang yang beriman, Barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, Maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintaiNya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha mengetahui." (Q.S. Al Maidah :54)




Alkisah disuatu petang yang damai, Umaimah (bukan nama sebenar) duduk di balkoni rumah yang mengadap ke arah laman yang dihiasi dengan lanskap menarik hasil kerja tangan abi. Abi memang gemar menghabiskan waktu terluang selepas tamat perkhidmatan sebagai penjawat awam di sebuah organisasi kerajaan dengan berkebun. Angin sepoi-sepoi yang bertiup memberikan ketenangan dan semangat luar biasa kepada Umaimah untuk menyiapkan tesisnya. Masa sangat suntuk. Tinggal seminggu sahaja masa diperuntukkan oleh Dr Jalil untuk dia menyudahkan tesisnya sebelum viva.

“Kak Long, sudah-sudah le mengadap laptop dari tadi” tiba-tiba umi menyapa dari belakang sambil membawa ubi rebus, sambal tumis ikan bilis dan kelapa parut. Umi meletakkan dulang berisi hidangan tersebut dihadapannya sehingga membantutkan tumpuan Umaimah. Dia kecur melihat hidangan kegemaran yang disajikan umi.

“Wah...sedapnya. Ni yang Kak long sayang sangat Umi ni. Kak long balik rumah mesti umi masak makanan kegemaran Kak Long ni” puji Kak Long melangit. Umi senyum sahaja sambil menuangkan air kopi panas ke dalam cawan dan menyuakan kepada Umaimah.

“Dah Kak Long, simpan laptop tu. Lepas tu pergi panggil abi minum petang” Umi mengarah.

“Baik boss” Kak Long akur.

“Abi! Jom minum petang dulu. Umi masak Ubi rebus dengan kelapa parut” Kak long melaung ayahnya yang tekun menggembur tanah untuk menanam pokok petai yang baru dibeli dari nurseri pokok sewaktu menjemputnya pulang dari universiti semalam.

Abi mengangguk dan bingkas bangun dan menuju ke arah pili untuk mencuci tangan. Umaimah tahu bahawa ayahnya itu juga menggemari ubi rebus cecah kelapa parut. Mereka sememangnya banyak berkongsi minat yang sama. Malah umi juga suka mengusik mengatakan bahwa persamaan yang ketara antara mereka anak beranak adalah masing-masing keras kepala. Mungkin kerana ini adalah ciri personaliti anak sulung. Tidak mahu kalah dengan pendapat sendiri.

“Bismillah” ucap abi saat mengirup kopi panas.

Dia kemudian mengambil secubit ubi rebus dan mencecahnya dengan kepala parut sebelum menyuakan ke mulut.

Abi mengambil senaskah surat khabar di atas meja sambil menatap halaman berita muka hadapan.

“Erm...HIMPUN sebelum ini rasa gah kononnya dapat kumpul sejuta umat untuk perhimpunan tempoh hari, tapi yang hadir boleh dibilang dengan jari. Angka bukan tanda gagal konon” Abi mula mula menjadi pengulas berita yang tidak bertauliah. Umaimah dan umi yang tadi sedang rancak bersembang menghentikan perbualan. Telinga Umaimah berdesing tiba-tiba.

“HIMPUN ini sebenarnya hanyalah bertopengkan politik UMNO semata-mata. Jika hudud adalah identiti yang dilabelkan oleh segenap lapisan masyarakat dalam UMNO bahkan bukan Islam dalam BN adalah ciptaan PAS, isu pencegahan murtad dan perjuangan mengekang murtad yang laungkan HIMPUN adalah ciptaan politik UMNO semata-mata.” Tuduh abi membuatkan Umaimah tidak senang duduk.

“Abi, kalau bercakap tu boleh tak jangan didasari emosi dan tuduhan semata-semata. Cuba bercakap ikut fakta dan bukti supaya lebih rasional”. Kata Umaimah geram.

“Siapa yang emosi? Kak Long, orang lain boleh fikir lah. Segala perkaitan isu murtad hanyalah lebih kepada sikap mengada-ada dan mengampu masyarakat Islam untuk memilih UMNO sebagai peneraju kekal negara Malaysia”

“Abi, Orang berkepentingan politik sahaja yang akan berfikir macam itu”. Suasana menjadi tegang tiba-tiba.

“Kak Long...” Umi yang tidak senang dengan situasi tersebut cuba menenangkan suasana. Umi tahu mereka anak beranak memang keras kepala dan suka memenangkan pendapat sendiri. Umaimah sendiri pernah bertegang urat dengan bapanya sehingga tidak bertegur sapa berhari-hari. Cuma sejak aktif mengikuti program usrah di universiti, dia sudah mula dapat mengawal emosi marahnya saat berperang mulut dengan orang tidak sehafaman dengannya terutama bapanya.

Astagfirullahaladzim, Umaimah beristigfar di dalam hati. Menyesal kerana tadi emosinya dikawal syaitan. Tiba-tiba dia teringat kata-kata dari naqibahnya sewaktu usrah dua hari lepas.

“Jika ingin tahu akhlak sebenar seseorang, lihatlah dia sewaktu dia sangat marah; Jika ingin melihat kehebatan akhlaknya lihatlah dia sewaktu berurusan dengan orang yang mencerca & membencinya Jika ingin lihat keadilan mindanya dan kebaikan pola pemikirannya, lihatlah cara dia berbincang dengan pandangan berbeza dengannya. Jika ingin lihat amanahnya seseorang, lihat cara dia berurusan wang dan duit denganmu. Jika ingin lihat kawalan nafsunya, lihat cara dia berbicara & berurusan dengan org berlainan jantina yg 'cantik' & 'handsome' atau disukainya” Pesan naqibahnya, Kak Ummu sewaktu liqo’ tempoh hari.

Ya Tuhan, mana akhlakku saat bermuzakarah dengan pandangan yang berbeza denganku. Apatah lagi orang yang sedang aku ajak berbicara ini adalah ayahku sendiri. Ayah yang banyak menabur bakti untuk aku dan keluarga aku selama ini. Ayah yang selama ini tidak pernah lewat sesaat pun menjemput aku pulang dari university. Ayah yang selalu menantang aku dengan kasih sayang seperti anak kecil walau pun usiaku sudah menginjak 23 tahun. Dan entah berapa banyak lagi sumbangsih ayah untuk aku yang tidak mampu aku bayar walau aku memberi seluruh gajiku hasil bekerja selama 1000 tahun, getus hati kecil Umaimah kesal.

“Maafkan Kak Long abi atas apa yang Kak Long cakapkan tadi. Kak Long tidak bermaksud begitu” ucap Umiamah dengan tulus sambil menunpukkan pandangan.

Abi terpana tiba-tiba. Sangkanya, anak sulung yang banyak mewarisi sikapnya itu akan membentak dan merajuk masuk ke bilik. Namun, ucapan maaf yang lahir daripada bibir munggilnya. Ucapan maaf yang dirasakan sangat kudus dan tulus diucap berbanding ucapan maaf ketilka tradisi memohon ampun di pagi hari raya.

Abi diam sahaja.

“Ok, cuba Kak Long rasa kenapa mereka sibuk nak anjur perhimpunan. Bukan boleh selesai masalah pun. Cuba buat dialog perbandingan antara agama. Masing-masing boleh dengar, menilai dan buat pembaikan” Abi memberi peluang kepada Kak Long.

“Abi, Memang tak salah pun buat dialog. Tak salah kalau kita hendak cuba apa-apa wasilah sekali pun. HIMPUN ini pun sebagai salah satu cara juga. Cuba kita belajar daripada realiti semasa di Malaysia kini. Novel Interlok dipinda hanya kerana diperjuangkan oleh orang-orang yang mempunyai suara yang jelas dan lantang. Hanya suara yang jelas dan lantang sahaja yang boleh mempengaruhi keputusan. Keputusan untuk membela akidah kita yang semakin dicabar. Bermula dengan isu DUMC, Seksualiti Merdeka dan yang akhir sekali isu penyembelihan korban yang dibangkang oleh pihak bukan islam. Semua ini menampakkan desakan yang semakin hari semakin berani oleh puak bukan islam seolah-olah ia sesuatu yang disengajakan. Belum reda lagi DUMC dah timbul Seksualiti Merdeka dan mereka nak umat islam hentikan penyebelihan lembu korban ditempat-tempat awam. Lebih malang ada pula pemimpin Melayu yang seolah-olah menghalalkan semua perbuatan ini. Siapa lagi yang kita harapkan dapat mempertahankan kedaulatan Islam yang semakin tercabar dari hari ke hari?” Umaimah mengajak abi berfikir.

“Erm...Kak Long ni sibuk membela HIMPUN kenapa? Ni mesti pergi perhimpunan di Stadium Shah Alam tempoh hari? Abi serkap jarang.

“Ya, Kak Long dan kawan-kawan pergi ke HIMPUN tempoh hari. Kak Long pergi atas tiket Setiausaha Kelab Belia Inovatif UPSI (PEMBINA). Kak Long yakin walau mungkin Kak Long dan kawan-kawan hanya api yang kecil, tetapi InsyaaAlah inilah api yang akan memarakkan unggun yang besar. Suatu perkara yang abi perlu tahu, kami bukan NGO Islam UMNO. Sama sekali bukan. Kami hanyalah anak-anak hingusan yang sensitif dengan apa yang berlaku pada Natrah, Noraisyah Bukhari, Jamaluddin Othman dan Lina Joy. George Bush sewaktu memerangi Afganistan pernah mengungkapkan bahawa Perang Salibiah sudah kembali semula. Maksudnya, Perang Salib tidak tidak pernah padam tetapi sekarang bergerak secara senyap. Sebab mereka jauh lebih bijak merancang propaganda. Mereka tahu andai gerakan kristianisasi dijalankan secara terang-terangan contohnya melalui perang maka semua akan bangkit menentang. Tetapi mereka bergerak secara sembunyi dan halus sehingga semua tidak perasan. Sebagai contoh isu yang berlaku di DUMC itu tidak berkaitan dengan soal hak kebebasan beragama atau hak asasi manusia, bahkan ia adalah usaha ‘tabsyir’ (Kristianisasi) yang merupakan sebuah agenda penjajahan dalam bentuk moden, Ini bukan suatu usaha untuk menimbulkan polemik agama seperti yang ditakuti PAS” kata Umaimah lagi.

“Abi, Umi, ada dua tujuan utama gerakan Kristianisasi. Pertama, memasukkan orang Islam ke dalam agama Kristian. Kedua, menjauhkan orang Islam daripada agama Islam. Akan tetapi, Samuel Zwemer semasa Persidangan Kristian di Quds pada tahun 1935 M berkata:

“….. tugas mubaligh Kristian di negara-negara lslam yang telah ditaja oleh negara-negara Kristian bukanlah berusaha untuk mengkristiankan umat lslam, kerana mereka sedar orang Islam memegang pendirian bahawa agama Islam merupakan suatu petunjuk dan penghormatan bagi mereka. Tetapi tugas kalian yang terpenting ialah memurtadkan orang lslam keluar dari agama mereka agar menjadi orang yang sama sekali tidak mempunyai hubungan dengan Allah kemudian tidak mempunyai hubungan dengan moral yang telah menjadi landasan hidup seluruh bangsa. Dengan ini, matlamat utama Kristianisasi tidak semestinya untuk memasukkan orang Islam ke dalam agama Kristian tetapi cukup dengan mengeluarkan orang Islam daripada agamanya.” Terang Umaimah.

“Ohw...jadi , usaha Kristianisasi ini bersifat global dan telah bermula sejak lama dahulu?” Tiba-tiba umi turut serta dalam perbualan.

“Betul tu umi, naqibah Kak Long kata di seluruh dunia kini terdapat lebih daripada 270 ribu pendakwah yang bekerja sepenuh masa untuk gerakan ini. Lebih 22 ribu buah buku telah diterbitkan dan lebih 98 ribu buah pusat pendidikan telah didirikan. Usaha ini diperhebatkan lagi dengan tertubuhnya lebih 24 ribu pertubuhan-pertubuhan rasmi yang menjalankan usaha Kristianisasi di balik tabir”. Umaimah semangat melihat umi tertarik untuk mengikuti muzakarah mereka.

“ Abi tahu. Semalam di masjid , penceramah kata kajian yang dijalankan bagi tahun 1994 hingga Mei 1997, mendapati bahawa sebanyak 60 hingga 210 permohonan bagi pertukaran nama telah dihantar ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Daripada jumlah tersebut, sebanyak 519 permohonan bertukar nama atas alasan ingin keluar dari Islam atau murtad. Walau bagaimanapun 48% sahaja yang diluluskan oleh JPN manakala 52% lagi telah ditolak atau ditarik balik oleh pemohon”. Abi sudah kelihatan menyetujui pendapat Umaimah.

“ Betul tu abi, sebelum ini, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dilaporkan membuat pendedahan mengejutkan mengenai kenyataan Persatuan Paderi Malaysia yang mendakwa bahawa lebih 230,000 umat Islam memeluk Kristian pada 2008. Pada hari ini, gerakan Kristianisasi berselindung di sebalik alasan kebebasan beragama. Sebenarnya tindakan mereka terang-terangan telah melanggar peruntukan perlembagaan di dalam Perkara 11 (4) yang tidak membenarkan sebarang aktiviti mengajak orang Islam keluar daripada agama itu. 14 tuntutan IFC juga boleh dijadikan sebagai bukti bahawa tuntutan kebebasan beragama digunakan secara salah untuk mengelirukan umat Islam dan mengeluarkan umat Islam daripada agama mereka”. Terang Umaimah panjang lebar.

“Isk...kurang ajar betul mereka ni” Umi menyatakan rasa tidak puas hati.

“Tapi, Kak Long kenapa tak ramai yang datang menyatakan sokongan?” Tanya Umi pula.

“ Umi memang ramai yang membuat telahan tentang kehadiran peserta. Ada yang kata 1,000, ada yang kata 3,000 ada yang kata 5,000 dan ada pula yang kata 10,000. Tapi umi seketariat bertanya kepada pihak stadium, mereka mengatakan 20,000. Tapi bagi Kak Long biar apapun angka yang ingin disebutkan, biar apapun tohmahan yang nak diberikan itu tidak menjadi soal.” Terang Kak Long.

“Tapi kenapa HIMPUN mudah dapat tiket untuk berhimpun sedangkan program pihak pembangkang seolah sengaja disekat?” Tanya abi pula tidak puas hati.

“Abi, ceramah-ceramah yang diberikan oleh 13 penceramah tidak sedikit pun menyentuh soal politik tetapi hanya fokus kepada soal-soal aqidah, kesatuan umat dan perlunya kita menghalang gejala murtad. Laungan pula tidak ada kalimah yang provokatif tetapi penuh semangat dengan mengucapkan kalimah HIMPUN, Selamatkan Aqidah, dan HIMPUN hanya untuk Allah. Laungan takbir Allahuakbar menggemakan seluruh stadium. Allahua’lam “ Terang Umaimah.

“Erm...entah le. Abi sebenarnya tak memihak kepada mana-mana parti tetapi lebih melihat kepada siapa yang membawa lebih banyak kebaikkan kepada Islam. Abi tidak terlibat dengan mana-mana NGO Islam, atau mana-mana gerakan islam tetapi sebaliknya abi ini adalah rakyat biasa yang cintakan Islam. Namun apa yang berlaku sejak akhir-akhir ini memang membingungkan sehingga tidak tahu lagi nak undi siapa. Bagi abi UMNO bukan pilihan. Namun bimbang dengan kedudukan PAS yang bertahaluf dengan DAP yang jelas menentang islam. Sehingga kini abi sendiri masih mencari-cari jawapan” kata abi benar-benar mengendurkan suasana.

Sayup-sayup dari kejauhan kedengaran alunan ayat suci al-Quran daripada Syeikh al-Ghomidi dari corong masjid. Mereka tahu setengah jam lagi azan Maghrib bakal berkumandang menandakan masuk waktu Maghrib bagi wilayah mereka. Cepat-cepat mereka menghabiskan sisa ubi rebus yang berbaki dan beransur masuk ke rumah untuk bersiap solat jemaah.

Pagi 17 Disember 2011 bertempat di Dewan Jubli Perak, Kuala Kangsar sekitar 3000 orang mencakupi keseluruhan peringkat umur daripada usia kanak-kanak, remaja, belia sehingga golongan dewasa hadir memberi sokongan dalam perjuangan membanteras usaha memurtadkan umat Islam di Malaysia. Umaimah hadir bersama kawan-kawan dari Tanjung Malim semata-mata menyatakan sokongan terhadap isu yang sensitif mutakhir ini.

Sedang Umaimah tertinjau-tinjau mencari anak-anak buahnya yang dijemput hadir bersama, dia rasa bahunya dicuit seseorang, Umaimah menoleh.

Serentak dengan itu, hampir dia menjerit apabila melihat abi datang bersama umi. Dia benar-benar tidak menyangka kedua orang yang sangat disayangi itu mula mendapat pencerahan selepas muzakarah keluarga tiga minggu yang lalu. Dua hari lalu dia hanya menyuakan pamphlet HIMPUN Perak kepada abi tanpa berkata sepatah pun. Dia tidak mengharap sangat ayahnya hadir. Tetapi, hari itu Allah telah menunjukkan kebesarannya melunakkan hati ayahnya untuk turut bersama-samanya. Syukur padamu ya Allah kerana umi dan abi bakal mendokong amal dakwahnya

No comments:

Post a Comment