Tuesday, December 13, 2011

Akhlak Terhadap Air

“….. Dan Kami ciptakan dari air segala sesuatu yang hidup…..” (Q.S. Al Anbiya:30)



SUATU SUBOH

Suatu hari selesai menunaikan solat suboh di sebuah bilik solat,
Selesai memberi salam, Abang Long yang mengimamkan solat jemaah suboh pagi itu bingkas bangun dan keluar dari bilik solat. Adik-adik terpinga-pinga memandang antara satu sama lain. Ubaidah (bukan nama sebenar) menjungkitkan bahu tanda tidak dapat menelah tindakan si abang. Lama menunggu, abang muncul sambil sambil membawa sebotol air. Seperti biasa, mereka membentuk halaqah sebelum membaca ma'thurat secara berjemaah. Botol air tersebut dibiarkan terngaga tanpa penutup botol di letakkan di tengah-tengah halaqah. Abang long memandang wajah semua adik-adiknya, Ubaidah, Hudzaifah dan Ulya (semua bukan nama sebenar) sambil tersenyum penuh makna. Seolah-olah dapat menelah adik-adiknya serabut dengan tindakannya. "Orang bawa air waktu baca yasin malam jumaat, kita bawa air time baca ma'thurat...hihi". Ubaidah, Hudzaifah dan Ulya (semua bukan nama sebenar) tersenyum. "Kita sebenarnya boleh berkomunikasi dengan air. Jika pesannya indah, air akan menampilkan molekul wajah manis seperti kristal. Namun jika pesannya buruk, molekulnya juga buruk" terang abang. "Doa ini adalah pesan yang baik dan air sebenrnya boleh merakamkan pesan" tambah abang lagi. "Oleh itu, berakhlaklah dengan air yang menjadi sumber penghidupan kita semua. Sebab tu, mak pesan jangan bergaduh depan rezeki. Bila bergaduh, macam-macam maki hamin keluar dan beri kesan pada lauk berkuah dalam hidangan. Kalau pergi sekolah, kenapa anak-anak cina suka bawa botol air besar-besar? tak malu teguk air waktu cikgu mengajar. Sebab dia tahu sifat air merakam ilmu yang diajar cikgu. Jadi lepas ni, Ubaidah, Hudzaifah dan U'lya (semua bukan nama sebenar), bawa tumbler. Waktu cikgu mengajar buka penutup air. Tapi kalau cikgu maki dan seranah, cepat-cepat tutup balik dan simpan tumbler. Kalau nak pilih tempat makan pun, cari restoran yang tak pasang lagu mengarut-ngarut, rosak kristal air kita" terang abang. "Hihi, baik abang long" jawab mereka sebelum meneruskan bacaan ma'thurat.

AIR MERAKAM DOA

Mungkin ramai yang pernah mendengar penyelidikan seorang doktor dari Jepun, Dr. Masaru Emoto dari Universiti Yokohama dengan tentang perilaku air. Air dari mata air di Pulau Honshu didoakan secara agama Shinto, lalu dibekukan sampai -5oC di laboratorium, lantas difoto dengan mikroskop elektron dengan kamera kecepatan tinggi.Ternyata molekul air membentuk kristal segi enam yang indah.

Dr. Emoto akhirnya mengelilingi dunia melakukan penyelidikan dengan air di Swiss, Berlin, Prancis, Palestin, dan ia kemudian diundang ke Markas Besar PBB di New York untuk membentangkan dapatannya pada bulan Mc 2005 lalu. Ternyata air boleh “mendengar” kata-kata, boleh “membaca” tulisan, dan boleh “mengerti” pesan. Dalam bukunya The Hidden Message in Water, Dr. Masaru Emoto menguraikan bahwa air bersifat boleh merakam pesan seperti pita magnetik.

Penemuan ini dapat menjelaskan mengapa air putih yang didoakan boleh menyembuhkan penyakit. Sy teringat sewaktu kecil, mak akan minta air daripada ustaz dan ustazah untuk sy dan adik-adik minum sebelum menduduki peperiksaan. Kadang jiwa muda memberontak dan menempelak mak. Tetapi ternyata molekul air itu menangkap pesan doa , menyimpannya, lalu gelombangnya menyebar kepada molekul air lain yang ada di tubuh pesakit dengan izin Allah. Diingatkan bahawa bukan kita yakin bahawa air tersebut yang memberi penyembuhan tetapi air adalah asbab sahaja. Pokok pangkalnya kita tetap kena menyerahkan urusan sembuh atau sebaliknya kepada Allah swt.




Tubuh manusia 75% terdiri daripada air. Otak pula 74.5% terdiri daripada air. Darah terdiri daripada 82% air. Tulang yang keras pun mengandung 22% air. Oleh itu, simpanan air putih di rumah, setiap hari boleh didoakan dengan khusyuk kepada Allah agar dikurniakan rumah tangga yang sakinah, mawaddah warahmah, dikurniakan zuriat yang soleh lagi solehah, penyejuk mata untuk orang-orang yang beriman dan mohon diketuk pintu hati ahli keluarga dengan taufik dan hidayah. Air tadi akan meneruskan pesan ke otak dan pembuluh darah. Dengan izin Allah, pesan tadi akan dilaksanakan tubuh tanpa kita sedari. Subhanallah...tidahk hairanlah mengapa air zamzam begitu berkhasiat karena dia menyimpan pesan doa jutaan manusia selama ribuan tahun sejak Nabi Ibrahim a.s.

Bila kita renungkan berpuluh ayat Al Quran tentang air, kita akan tersentak bahawa Allah rupanya selalu menarik perhatian kita kepada air. Bahwa air tidak sekadar benda mati. Dia menyimpan kekuatan, daya penyembuh, dan sifat-sifat aneh lagi yang menunggu disingkap manusia. Islam adalah agama yang paling melekat dengan air. Solat wajib perlu air wudhuk lima kali sehari. Selesai bersama, suami istri wajib mandi hadas besar. Mati pun wajib dimandikan. Tidak ada agama lain yang mewajibkan memandikan jenazah (kecuali jenazah yang mati syahid). Tetapi kita belum melakukan zikir terhadap air. Kita masih tidak menghargai air. Kita buang secara mubazir, bahkan kita cemari. Astaghfirullah.Ampunkan dosa-dosa kami Ya Allah.

Seorang ilmuwan Jepun telah merintis penemuan menarik tentang air. Kini, ilmuwan muslim harus melanjutkan kajian kehidupan ini berdasarkan Al Quran dan hadis.


Laman web yang menerangkan sifat air yang berbentuk kristal.
http://www.thank-water.net/english/project/result20040725.htm
http://www.masaru-emoto.net/english/ephoto.html
http://www.hado.com.au/crystals.htm

2 comments:

  1. Salam
    tumpang lalu...mintak singgah ke
    http://www.facebook.com/pages/Water-Filter-Beraura-Halal/358622077543732

    ReplyDelete
  2. Salam
    tumpang lalu...mintak singgah ke
    http://www.facebook.com/pages/Water-Filter-Beraura-Halal/358622077543732

    ReplyDelete