Sunday, January 29, 2012

14X GANDA PENAT

“ Diwajibkan ke atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kamu ” (2:216)

PERJALANAN YANG MELELAHKAN

Tuttt!! Tutt! Pantas ku capai telefon dan membuka mesej yang baru masuk. Tadi sibuk di dapur menyediakan lauk makan tengah hari yang sengaja disediakan awal.

(Assalamualaikum sayang, abang tak sihat arini. Rehat kat rumah) 27/01/2012 11:23am

Gulp!

Aku periksa senarai panggilan masuk.
Empat missed call. Kebetulan panggilan masuk sekali lagi. Suami menelefon dan memaklumkan yang dia tidak sihat dan tidak pergi kerja pada hari tersebut. Panggilan dari Darul Ikhwah di buat dari ruang tamu. Terbaring sendiri tanpa ikhwah menemani kerana masing-masing bekerja. Kedengaran suara lemahnya yang membuatku tumpang empati. Sakit gusi tiga hari yang lalu melarat kembali. Tidak berdaya untuk melangkah ke masjid menunaikan solat jumaat.

Selesai perbualan ringkas sebelum tengah hari, aku bungkam sendiri. Memikirkan kewajaran untuk menjenguknya di Bangi. Teringat pada pesanan murobbiyah semalam. Ceramah MSIB pada 28/01/2012 (esok) pukul 9-11malam di Dewan AIM. Kebetulan mabit bulanan akan diadakan sekali. Otakku pusing memikir yang mana lebih prioriti. Dakwah vs suami? Suami tidak memaksa aku berada di sisi. Tambahan pula keretaku break down membuatkan langkahku bulan ini agak terbatas. Mungkin berlarutan sepanjang sebulan. Namun, memikirkan semasak-masaknya,aku memaklumkan murabbiyah kondisiku. Aku minta pendapat daripada ibuku juga. Masing-masing tidak menegah dan menyerahkan keputusan di tanganku. Harap pilihanku betul dan harap ini kali terakhir aku terpaksa membelakangkan mabit.

Selesai mengalas perutku yang menyanyikan lagu keroncong, pastas aku membersihkan diri. Memandangkan waktu solat Zuhor sudah kunjung tiba, aku pun solat seperti biasa dan tidak seperti kebiasaan tatkala musafir aku mengimpunkan solat. Harap Allah mudahkan urusan aku untuk menunaikan solat Asar nanti. Dalam pacuan empat roda Ford Ranger yang dipandu ibu, otakku ligat berfikir kemungkinan tiket bas ke Kuala Lumpur habis. Jika tiket habis, pasti aku terpaksa mengambil bas lompat. Itu yang paling melelahkan dan antara perkara yang aku tidak suka dalam hidup. Menaiki pengangkutan awam. Zaman susah kembali bermula. Mungkin tarbiyah langsung dari Allah untuk aku yang selalu enak diulit kesenangan tatkala sudah berkerjaya. Sesakali, perlu susah untuk muhasabah diri. Aku bersangka baik dan redha andai Allah takdirkan perjalananku menaiki bas lompat.

Aku sampai pukul 2.00 pm. Kaunter tiket maklumkan tiket paling awal pukul 3.45pm. Aku nekad menyambar tiket tersebut. Ibu dan adikku tidak dapat menunggu kerana ada urusan lain menanti di Tanjung Karang. Aku buat keputusan untuk tidak memaklumkan keberangkatanku petang itu kepada suami. Sekadar kejutan untuk menambah rencah dalam kehidupan berumahtangga. Dia juga sudah maklumkan tidak ke mana-mana memandangkan esok (Sabtu) dia bekerja. Sambil menunggu, aku habiskan masa menyelak helai demi helai majalah Seri Dewi Keluarga yang kupinjam dari ibu. Jika aku ke mana-mana, pasti koleksi bahan bacaan akan ku bawa bersama. Jika, ada hal yang tidak terduga seperti hari ini, sekurang-kurangnya tidak terbazir masaku dengan hanya sekadar duduk melangut.

Perjalananku dengan bas berjalan lancar. Bas yang banyak berkhidmat kepadaku sejak aku berada di bangku sekolah. Walau mungkin , basnya kini tidak seperti dulu namun konsortium yang mengurus bas ini tetap sama. Dahulu, setiap kali mahu pulang ke asrama, aku paling banyak mengeluh. Terpaksa menaiki bas tanpa aircond hingga terpaksa buka laluan kecemasan atas bumbung untuk memastikan pengudaraan berada dalam keadaan baik. Bas yang beroperasi tanpa langsir hingga menyebabkan panahan metahari menggangu tidurku dan suasana hangat sangat melemaskan. Namun, sekarang aku sedikit puas hati sebab keadaan jauh berubah. Cuma sesekali aku rasa mual. Fenomena biasa apabila terpaksa melalui jalan bengkang-bengkok merentas bukit antara Kuala Selangor-Ijok. Risau juga sebarang kemungkinan kalau tidak maklumkan pada suami. Aku pun mesej untuk memastikan suami di Bangi.

(Assalamualaikum abang. Lupa nak cakap. Td kirim hadiah abang. Kalau abang free, nanti lepas ambil hadiah tu kat komuter UKM. Kt kirim kat akhwat. Kalau hadiah dah sampai, kt call abang. Sayang abang sangat) 27/01/2012 05:05pm. Baik baik sayang. Ringkas sahaja responnya.

Aku buat keputusan untuk berhenti di Kepong Sentral. Dari kepong Sentral, aku menaiki komuter ke UKM Bangi. Alhamdulillah. Allah mudahkan urusanku menunaikan solat Asar di surau yang disediakan. Bimbang juga andai aku terlepas tren. Namun, aku tawakal memandangkan aku tiada urusan segera. Selesai solat Asar, tanpa perlu terkocoh-kooh memakai stokin aku dapat menaiki tren yang tiba sejurus aku melangkah keluar dari surau. Perjalanan lancar dan Alhamdulillah, aku dapat duduk dengan selesa dalam koc yang dikhaskan untuk penumpang wanita. Rasa sangat selamat dan bersyukur atas penghargaan ini. Koc merah jambu untuk wanita. Sangat comel.

(Assalamualaikum abang. Dah solat maghrib? Kalau dah solat jangan biar akhwat tunggu lama-lama ye. Akhwat dah sampai. Harap hadiah itu boleh jadi ubat. Salam kejauhan, sayang abang sangat) 27/01/2012 07:26pm. Aku menghantar pesanan ringkas apabila komuter yang kunaiki melepasi Kajang. Seperti biasa, responnya ringkas (Baik baik sayang)

Tidak sabar melihat respon tatkala melihat kelibatku. Nampak teruja. Namun pelik juga, kerana pakaian kerjanya sudah siap bersangkut pada penyangkut baju dan ada hadiah comel. Rasanya ibu yang risaukan aku, pasti sudah membocorkan rahsia keberangkatanku. Sedikit kecewa apabila telahanku mengena. Ibu memang sudah memaklumkan awal. Suamiku memang pandai berlakon. Namun hadiah soft toy comel berwarna hijau mengubat kecewa.

Sejurus sampai, kami ke klinik gigi. Dua buah klinik yang dikunjungi sebelum ini adalah klinik biasa. Harapan, mungkin klinik gigi akan bagi rawatan pencerahan bagi penyakit yang masih tidak kebah. Namun, ubat yang diberi persis seperti ubat daripada dua klinik sebelum ini.

Esok pagi, suhu badan suami naik dan tiada daya untuk pergi kerja. Oleh itu, mahu tidak mahu, kami terpaksa pergi ke klinik dengan objektif untuk mendapatkan MC. Namun, menjelang petang, baru kami berangkat memandangkan demam baru kebah. Pergi ke klinik. Diagnosa awal doktor mungkin asma, bronchitis atau pneumonia. Alhamdulillah, dapat MC. Kasihan apabila suami terpaksa diberi bekalan oksigen. Pertama kali seumur hidup katanya. Nasihat doktor supaya elakkan aircond, makanan yang menyebabkan gatal dan keradangan pada organ pernafasan (resdung), dan jangan minum ais.

Hari ahad, aku berangkat pulang.

Seperti biasa menaiki pengangkutan awam. Namun kali ini perjalanan yang sangat melelahkan sehingga aku jadi serik untuk menaiki pengangkutan awam. Satu jam perjalanan menaiki komuter dari UKM ke Kepong Sentral. Satu jam menunggu bas merah ke Kuala Selangor. Satu jam perjalanan menaiki bas dari Kepong Sentral ke Kuala Selangor. Paling haru apabila aku terpaksa melayan lagu tamil yang membuat kepalaku pusing, ditambah dengan jalan bengkang-bengkok dan asap rokok yang dilepaskan oleh pemandu yang tidak bertanggungjawab. Asap rokok dalam bas yang ber’aircond’. Sangat sadis. Turun sahaja daripada bas, lututku rasa longgar dan badan menggeletar memijak bumi Stesen Bas Melawati, Kuala Selangor. Lapar. Pagi tadi, aku hanya menjamah sekeping roti canai.

Namun, lebih berpinar mataku dan tubuhku rasa nak melayang apabila pemandu teksi di situ memaklumkan bahawa bas ke Sabak Bernam sudah tidak beroperasi sejak lapan bulan yang lalu. Pakcik pemandu sibuk melobi aku supaya menaiki teksinya dengan tambang RM80.00. Aku melopong mendengar harga tersebut. Akhirnya aku membuat keputusan untuk menelefon ibu dan meminta ibu menjemputku. Satu jam setengah masa ku habis menunggu ibu. Hingga aku berhasil menyelesaikan 6 muka surat soduku puzzle.

Ibu tiba dan aku menginjakkan kaki di muka pintu rumah pada pukul 5.00 petang. Tidak terjangkau akalku perjalanan dari Bangi pada pukul 11 pagi berakhir pada pukul 5.00 petang. Lebih kurang perjalanan andai aku pulang ke Pendang, Kedah. Rumah mertuaku. Namun, mengenangkan suami aku tulus dan ikhlaskan hati sahaja semua kepenatan ini.

Malam.

Aku mengemaskini status laman social Facebook. Terbaca satu status kenalan suami.
Having ABC special — with Mior Anas Bin Mohamed at Ramal Junction Food Court.
Erk…tiba-tiba 14kali ganda rasa lelah dan kepenatan yang baru hendak hilang tadi.
Huhu…Sabar je le

1. Assalammua'laikum sapa tu ukhti yang tak dengaq nasihat doktor tu.
    Sampai zaujah dier marah sesangat :-)

2. 'dengaq', isk...ada sorg je yg selalu juga slang 'q' tu

3. hehe...klakar ayat yg last tu..
    siannya akk, kereta rosak..moga allah mudahkan urusan akk dan zauj..