Monday, February 20, 2012

Pabila aksaraku tumpah

Kulihat ke arah sana
Serakan warna hitam dan berarakan
Hujan
Segera turun melimpahkan kasih Tuhannya
Namun hujan yang turun tika ini
Membuat diri menjeruk rasa,
Cuba ku tahan namun
Termuntah jua tanpa dipinta.
Air mataku mengalir seiring derasnya hujan
Makin ku layan perasaan ini
Esak tangis sudah kedengaran seiring esakan guruh di langit
Anak sulung yang degil ini kalah juga dengan hujan



Tunggangan merah kelisa ku
Kini gering di bengkel kereta
Membuat aku kesepian
Tiada siapa yang menemani permusafiran dakwahku ini
Saban minggu permusafiranku ke usrah dan program dakwah
Dengan motor yang lima kali ganda dari kudratku
Sangat menguras tenaga perempuan
Motor yang terpaksa ku tuntun ke jeti
Masuk bot di Jeti Sungai Bernam
Kisah bot yang mengundang antara percaya atau tidak akhwat
Tatkala mendengar nukilanku
Layaknya ceritaku seperti utopia
Buat gula-gula untuk mengumpan tidur anak-anak
Fikir mereka


Ku sangka segalanya tiada susah,
Namun, air yang melimpah naik
Buat aku tidak yakin
Untuk menaikkan tunggangan ini
Ku pujuk hatiku,
Kupujuk untuk berpatah balik
Mengikut jalan jauh
Melalui pekan Sabak Bernam
Namun guruh berdentum kuat
Memuntahkan seluruh tangisannya
Lebih kuat daripada tadi
Hingga terpaksa
Mengheret tayar motorsikal ini
Di rumah Allah
Aku sekadar duduk basah kuyup
Dengan kesejukan di wakaf masjid

Hatiku pilu,
Jiwaku kosong tatkala
Aku lemparkan pandanganku jauh-jauh
Di jalan raya
Cuba kupujuk lagi hatiku
Malu jika air mata ini tumpah lagi,

Aku mahu katakan
Pada abang
Segalanya menuntut mujahadah,
demi kehidupan yang bahagia..
hidup berkelana tidak berteman,
ku kata pada diriku,
janganlah bersedih, tuhan bersamamu,
namun fitrah ciptaanNYA,
insan memerlukan teman..
Allah, engkau menjadi saksi,
Aku merindui teman,
Yang telah engkau anugerahi,
Untuk diriku menerus juang.

Aku muhasabah panjang
Sabda Rasulullah
“Sesungguhnya perjalanan umatku adalah jihad di jalan Allah”
Jihad adalah perjalanan hidupku yang paling menyenangkan
Jihad adalah hobi dan kesukaan yang sentiasa kutekuni
Jihad tidak ku pandang sebagai beban kesulitan
Tapi sebagai keperluan dan ketenangan
Inilah sumbangsihku untuk kehidupan akhirku
Perbekalan yang ku kutip dari fartamorgana

Pertolongan Allah padaku tak pernah kunjung surut
Jauh lebih banyak daripada kegagalan dan cobaan yang kualami
Membuat aku malu sendiri
Malu kerana aku sering merungut
Dia memelihara imanku
Aku diberi peluang bergabung dengan jemaah
Sedar tentang keutamaan amal jama’i
Aku diberikan pelbagai kemudahan menyebarkan dakwah
Bapa membelikan aku tunggangan merah kelisa
Tanpa perlu aku perlu membuat loan
Membeli buraq bagus untuk tunggangan seperti teman lain
Aku tak mahu seperti penyoal Tuhan dalam al-Baqarah, ayat 214
Sangat tegar bertanya
“bilakah datangnya pertolongan Allah?”
Kemudian ditempelak kembali oleh Tuhan
Ingatlah pertolongan Allah itu amat dekat
Ujianku sangat sepele
Baru tunggangan merah kelisaku gering
Hampir lumpuh kurasa langkahku
Ah, manjanya aku

Sesungguhnya manusia seumpama seekor dalam seratus ekor unta,
Hampir-hampir tiada pada unta yang mampu membawa barang dagangan
Aku mahu jadi unta ini
Aku mahu jadi orang yang sentiasa meningkatkan kontribusi
Demi mencari redho Illahi
Aku sungguh mahu jadi batu-bata yang baik dalam bangunan ini
Aku tidak mahu menjadi akhwat yang manja


Kenapa aku perlu setekad ini
Kenapa aku perlu seteguh karang di lautan
Tarbiyah adalah ruh energi ku
Darah dari gerakan ku
Tarbiyah adalah cahaya atas cahaya
Kekuatan atas kekuatan
Andai ku tolak tarbiyah menjadi kegiatan sekunder
Maka saat itu juga dakwah kehilangan kekuatan
Ini juga wasiat dari pemikir dakwah yang kupegang kemas
Wasiat daripada Hassan Al-Banna, Hassan Hudaibi, Umar Tilmisani,
Mustafa Masyhur, Abdullah Nasih Ulwan,
Fathi Yakan, Syeikh Yasin, Abdullah Azzam dan Yusuf Qardawi


‘Kami tidak mengharapkan sesuatu dari manusia,
Tidak mengharap harta benda atau imbalan yang lainnya,
Tidak juga populariti,
Apa lagi sekadar ucapan terima kasih,
Yang kami harap hanyalah pahala dari Allah,
Dzat yang telah menciptakan kami’
Itulah titipan dari as-syahid Hassan Al-Banna
Kata-kata yang sangat inspiratif


Namun Abang,
Biar sekuat mana kutahan gelojak ini,
Bila rindu meniup jiwa,
Tatkala wajahmu menyapa lamunan,
Bergetarlah rasa, terpantullah nama,
Mengharap hadir di mimpi indah,
Memaut tangan berjalan seiring.
Apalah kabarmu disana,
Jasad yang berkelana, hati bagai tertinggal,
Pedih menanggung rindu,
Berkahwin dan berjauhan,
Menyanggah fitrah berteduh bersama..
Kurasa semua jam yang ada,
Bagai rosak dan kehabisan bateri,
Sehingga kurasa sesaat bagaikan setahun,
Tanpamu disisi,

Namun abang,
Senyummu buatku ceria,
Memuji yang maha Mencipta,
Kerana dikurniakan dirimu,
Menemani hambaNYA ini..
Dikau insan mulia dan penyayang,
Aku mencintaimu sepenuh jiwaku..
Tangis dan tawa kita bersama,
Berpimpin tangan menuju redha,
Walau dipisah ribuan batu namun jiwa,
Kekal bersama
Menyintaimu hingga hujung nyawa
Sepenuh jiwa dan ragaku

Abang
Maafkan aku
Ku sedar hingga hari ini
Aku masih belum menjadi suri dan sahabat yang baik
Untukmu
Betapa ikhlas abang mendampingiku
Betapa lapang hatimu melepaskan aku menyertai program dakwah
Betapa sedikit yang kuperbuat untukmu
Maafkan aku abang



Tuhan seolah mengerti
Hujan semakin menyurut
Gerak hatiku laju
Memacu deruan motorsikal
Untuk kembali ke jeti
Alhamdulillah
Ketidakyakinan kutongkah juga
Motor ini dapat juga masuk ke dalam perut bot
Rasanya kekuatan Tuhan yang mencipta kesudahan ini
Paling gembira apabila Tuhan menghiburkan aku
Dengan persembahan di langit
Ku pandang langit yang indah
Dan ku lihat pelangi selepas hujan
Ini bukan kali pertama aku melihat pelangi
Tetapi entah mengapa
Pelangi ini sangat menghiburkan aku
Aku senyum panjang hingga sampai ke rumah
Aku dongakkan kepala
Dan ku rasa pelangi masih senyum padaku
Oh, tidak tergambar perasaanku
Indahnya penyudah ceritaku
Tuhan, mulai sekarang aku tidak pernah peduli apa pun
Asal Kau redho padaku



Ku yakini
Ya Allah, Ya Rabb kami
Jadikan apa yang aku lakukan ini sebagai
Penebus dosa-dosaku
Dan menjadi pemberat timbangan amal salehku di Hari Akhir
Amiin ya Rabb

No comments:

Post a Comment